Service Blueprint

Użyteczną techniką projektowania innowacji jest Servis Blueprint. Jest to technika umożliwiająca planowanie i analizę strategiczną usług, odzwierciedlająca poszczególne fazy wdrożenia innowacji z jednoczesnym nałożeniem ich na  działania lub oczekiwane efekty. Przedstawia je w postaci interakcyjnego diagramu, ułatwiającego koncentrację na istotnych punktach styku i doświadczeniach klienta.

Servis Blueprint to  schemat procesu, który pokazuje proces dostarczania usług z punktu widzenia klienta. Jest to kluczowy punkt wyjścia dla każdej transformacji cyfrowej.

Technika opracowana dla projektowania innowacji, jednak, ponieważ pozwala rozbić skomplikowane procesy na poszczególne etapy, to stała się jednym z najczęściej używanych narzędzi do zarządzania operacjami serwisowymi, projektowaniem i pozycjonowaniem usług.

Servis Blueprint zapewnia warstwowe przedstawienie usługi, pokazujące od góry do dołu:

  • dowody: korzyści uzyskane przez klienta w wyniku procesu świadczenia usługi (Business Object, Data Object, Representation, Artefact, Material),
  • czynności klienta: kroki podjęte przez klienta w zakresie świadczenia usług (Business Process),
  • czynności widoczne: czynności wykonywane przez organizację w bezpośrednim kontakcie z klientem (Business Process),
  • czynności niewidoczne: relacje działań klienta kontaktującego się z pracownikami w procesie dostarczania usług, które są niewidoczne dla klienta (Business Interaction),
  • procesy wsparcia: czynności wykonywanych przez wszystkie osoby, które są potrzebne do świadczenia usługi (Business Process).

Jako dowody rozumiane są wszystkie profity i korzyści, które uzyska klient w kontekście odwzorowania pojęć stosowanych przez ArchiMate.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*