Model Klasyfikacji Procesów wg APQC

Opisywanie architektury procesu może być bardzo czasochłonne. W organizacji, w której istnieje złożone środowisko procesów biznesowych i systemów informatycznych, często trudno zrozumieć relacje zachodzące pomiędzy nimi. Na szczęście istnieją zasoby, które można wykorzystać podczas analizy. Takim zasobem jest model klasyfikacji wielofunkcyjnych procesów PCF (Process Classification Framework) opracowana przez APQC (American Productivity Quality Center).

PFC to model klasyfikacji procesów pomagający dostosować każdy proces biznesowy do najlepszych praktyk branżowych, a także ułatwiający porównywanie konkretnego procesu z innymi. Poprzez zastosowanie sparametryzowanego standardu umożliwia obiektywne ich porównanie także pomiędzy organizacjami. Podczas audytów umożliwia klasyfikację wewnętrznych systemów informatycznych oraz przypisane ich do konkretnych procesów biznesowych. Pomaga to zidentyfikować, czy istnieją zduplikowane systemy informatyczne obsługujące ten sam proces biznesowy, bądź wskazuje braki obsługi informatycznej danego procesu.

Struktura klasyfikacji procesów została opracowana przez APQC jako otwarty standard ułatwiający usprawnienie zarządzania procesami oraz prowadzenie analiz porównawczych, niezależnie od branży, wielkości lub lokalizacji organizacji. APQC jest organizacją non-profit działającą na zasadzie członkostwa. Jest jednym z wiodących propagatorów benchmarkingu biznesu, najlepszych praktyk i badań z zakresu zarządzania wiedzą. Jak piszą na swoich stronach: „podążamy za naszą misją, aby pomóc organizacjom na całym świecie poprawić wydajność i jakość, odkrywając skuteczne metody doskonalenia, szeroko rozpowszechniając wyniki i łącząc ze sobą jednostki i wiedzę potrzebną do ich ulepszenia.

Model dekomponuje procesy według hierarchii: kategoria procesów (np. procesy rozwoju wizji i strategii), grupa procesów (np. definiowanie koncepcji biznesu), proces (np. ocena otoczenia zewnętrznego) i działanie (np. ocena aktualnej technologii innowacyjnej). Organizacja zaproponowała wprowadzenie 12 kategorii procesów, które podzielone zostały na dwie główne grupy:

A. procesy operacyjne (traktowane jako kluczowe dla danej organizacji):

– procesy rozwoju wizji i strategii,

– procesy rozwoju usług i produktów oraz zarządzania nimi,

– procesy sprzedaży usług i produktów,

– procesy dystrybucji usług i produktów dla klientów,

– procesy zarządzania serwisem;

B. procesy wspomagające (stanowiące wsparcie dla procesów operacyjnych):

– procesy rozwoju kapitału ludzkiego i zarządzania nim,

– procesy zarządzania technologią informatyczną,

– procesy zarządzania kapitałem finansowym,

– procesy zarządzania pozyskiwaniem i utrzymywaniem zasobów,

– procesy zarządzania ryzykiem, ciągłością działania oraz zgodnością,

– procesy zarządzania relacjami z otoczeniem,

– procesy zarządzania rozwojem biznesu.

Opracowane i przygotowane dla poszczególnych branż modele obejmują powiązane grupy procesów i ponad 1000 powiązanych z nimi działań charakterystycznych dla tych branż (nie tylko czysto komercyjnych ale także organizacji publicznych).

Framework zaproponowany rzez APQC stanowi doskonałe ramy do zarządzania procesami biznesowymi gwarantując uporządkowane podejście do zarządzania nimi. Uniwersalizm podejścia sprawia, że wielkość organizacji nie ma znaczenia. Łatwo go zastosować do organizacji małej i dużej.

Oficjalna dokumentacja modelu dostępna jest pod adresem: https://www.apqc.org/pcf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*